joi, 7 ianuarie 2010

Bugetul national













Zilele acestea se contureaza bugetul national pentru 2010. Se tot vorbeste despre banii dati intr-o parte sau in alta, la un minister sau la altul, pe un proiect sau pentru un altul. De principiu, banii nu ajung. Asa anunta guvernul Boc IV. Culmea e ca pana la alegeri toate pareau destul de roz. Boc spunea ca pensiile se vor indexa cel putin proportional cu rata inflatiei, salariile la fel. Scumpiri majore nu vom avea, asa cum nici energia nu se va scumpi.
Bineinteles, ca se va continua reforma, dar 2010 va fi un an de stabilizare, chiar crestere economica.
Deodata, bugetul acesta pentru 2010 aduce ceva “modificari postelectorale”. Pensiile scad. Daca a treia transa nu vine de la FMI in ianuarie-februarie, e posibil sa se intre in incapacitate de plata. Nimeni nu mai vorbeste despre o majorare a salariilor cel putin minima. ANRE a “facut episodul” cu “indexarea care nu inseamna marire” atat de penibil, atat de jenant. E clar ca majorarea pretului la energie se va resimti in toate produsele.
Apoi, se vorbeste despre majorari ale preturilor unor produse, gen carne de porc, de pasare ce ajung pana la 50%. Nu sunt niste amarate de 0, 0000 procente. Un pachet de tigari ajunge peste o suta de mii vechi. Si aici nu e vorba de a judeca dupa principiul sunt fumator sau nu sunt fumator, ci trebuie sa se aiba in vedere faptul ca e o alta majorare pentru un anumit produs.
Procesul de minimizare a cheltuielilor in sectorul bugetar e clar dimensionat: invatamantul preuniversitar. Nu as vrea sa intru acum intr-o alta discutie care sa vizeze eficienta acestui sector sau lipsa ei. Ceea ce vreau sa remarc e faptul ca exista “generatii de sacrificiu”: profesorii si pensionarii.
In alta ordine de idei, ma intreb care este eficienta si eficacitatea acestui proiect bugetar, daca, in acelasi timp, exista bani pentru a mari primele de vacante de la ministere cu aproximativ 32%, sau pentru MAI (minister cu greutate in organizarea alegerilor prezidentiale, tin sa reamintesc), unde primele cresc cu 10%? Apoi, mai mult, cum de e posibil ca bugetele SRI, SIE sa creasca in conditii de criza, bineinteles? Cum de e posibil ca bugetul de cheltuieli al presedintiei sa creasca, tot asa cu nu stiu cate alte procente? “N-am inteles” de ce Ministerul Dezvoltarii trebuie sa aiba asemenea buget daca e un minister care s-a unit cu vechiul Minister al Integrarii care ar trebui sa atraga bani europeni, nu sa se finanteze din bugetul de stat. Apoi “n-am inteles” de ce Elena Udrea (atat de titrata “pupila” din presa internationala) are nevoie de circa 1000 de angajati la Minister? E vorba de a substitui “gradul de competenta” proprie? Spuneam mai demult intr-o postare (si anticipam bine observ) ca nu cred in reforma institutionala administrativa la nivel central fie ca e vorba despre Parlament sau despre Guvern. Nimeni nu spunea atunci ca aparatul administrativ al ministerelor nu se va “imbogati”. Acum se observa asta. Apoi, faptul ca unele agentii din tara au trecut in subordinea unor ministere si ca asa s-au marit unele bugete, e exact pe dos fata de parcursul normal intr-un stat normal. E contrar principiului subsidiaritatii, descentralizarii si deconcentrarii. Apoi, mi se pare ca e mai mult calcul politic de centralizare si de control a numirii pe criterii politice in cat mai multe posturi. Nimic eficienta, nimic eficacitate.
Revenind la lista prioritatilor care lipseste din vocabularul si practica guvernului Boc IV, “ma intreb retoric” cum de Elena Udrea are bani sa faca la Snagov un teren de golf dar bani pentru pensii, salarii, indexari bugetare sectoriale nu se gasesc? Si ca sa fac corelatia cu lantul de scumpiri, inclusiv a cresterii anumitor taxe si impozite (apare si taxe noi, cea pentru fast-food-uri), e clar: bugetul de stat e si va fi “falit”, se sustine din “banutul” luat tot de la cei care au mult mai putin decat cei foarte putini care au foarte mult. Asta nu inseamna ca as sustine o logica “a tragerii in teapa” a celor bogati ca doar nu suntem la Scaieni dar e vorba, simplu, de magari prosti de tractiune si de falsi “consumatori de posmagi”. De fapt, din moment ce s-a schimbat si modalitatea de impozitare a produselor de lux, asta spune multe. Ceva in genul, “multi, multi, dar bine ca prosti!”
Adaugand la aceste “ingrediente” si antecedentele celorlalte guverne Boc fata de Iasi, nu pot decat sa concluzionez ca Iasul si reprezentantii sai in Parlament nu vor fi luati in seama mai ales daca sunt de alta culoare politica, asa cum nu cred ca pe Boc, sau pe Basescu, sau pe Udrea, sau pe Videanu (ii mentionez pe ei caci sunt la conducere, dar maniera de selectie e strict aleatorie) ii intereseaza sau ii va interesa pe ce se duc banii din buget, daca proiectele sunt relevante, daca au importanta din punct de vedere social.
Singurul lucru care ma pune pe ganduri si il prezint ca pe un final deschis, e cum de nu au stiut opozantii politici in campanie despre faptul ca pensiile nici macar nu se indexeaza, pot sa scada chiar? Era un fel de bomba electorala. Sau au stiut?

2 comentarii:

Gheorghe Gheorghiu-Ceausescu spunea...

Eu cred ca e destul de clara intentia lui Basescu: sustine cu bani sectoarele care vrea sa mearga si le secatuieste pe cele care ii sint impotriva. Bugetarii nu-l suporta si il vor dusmani pe fata in curind, mergind chiar pina la iesiri in strada. Ca om violent, Basescu stie pina unde poate merge violenta si atunci se asigura intarind forta politieneasca. In plus, canalizeaza bani in zonele care alimenteaza buzunarele prietene. Si, nu in ultimul rind, este vorba de o mica atentie pentru cei care l-au ajutat in campanie: MAI, SRI, SIE, Curtea Constitutionala. Pe proiectul asta de buget scrie mare: DICTATURA!

D.T. spunea...

Moguleala pe fata. ce sa mai zic altceva?