duminică, 24 mai 2009

Nunta muta


Actori
Doru Ana
Ioana Anastasia Anton
Alexandru Marian Bindea
Tamara Buciuceanu
Dan Condurache
Tudorel Filimon
Luminita Gheorghiu
Serban Pavlu
Alexandru Potocean
Victor Rebengiuc
Simona Stoicescu
Valentin Teodosiu
Meda Andreea Victor
Echipa
Adrian Lustig
Horatiu Malaele
Vlad Paunescu



Am vazut zilele astea un film cu adevarat bun. Nu am o cultura cinematografica vasta iar cand vine vorba de filmele romanesti am vazut si mai putine. Oricum daca e sa ma raportez la categoria "filmul romanesc preferat" imi place extrem de mult Morometii, iar Victor Rebengiuc e de departe preferatul meu.
Dar zilele astea am vazut "Nunta muta". Plecand de la "1984" sau "Ferma Animalelor", "Nunta muta" imbina elementele si motivele identificabile la nivelul celor doua filme cu ceea ce inseamna Romania profunda, Romania noastra.
De la mitul Zburatorului, la mitul lui Icar, de la mitul Ielelor la trairile primare profunde, la ironia romanului simplu, la intelectualul "creat", la Gogonica-personaj al filmului, copilandru de la tara dar cu viitor "mare".

Si cum numai maestrul o putea spune, il voi cita:
"Scenariul acestui proiect cinematografic izvoraste dintr-o intamplare reala, petrecuta undeva la granita Realitatii cu Imaginarul.
Martor - monumentala,tacuta si cinica insasi Istoria.
Cred ca umanitatea datoreaza prezentului ,macar pentru a inlatura mirarea si uluiala, explicatii, fie ele si cinematografice, despre ranile de pe trupul trecutului, pentru ca niciodata ,, somnul natiuniilor” sa nu mai nasca asemenea situatii monstruase.
Imi propun un film care sa vorbeasca lumii, cu duiosie si romantism despre dragoste intr-un spatiu nascator de vesnicie.
Imi propun un film care sa vorbeasca lumii despre dictatura si consecintele ei in plan comunitar si, respectiv, familial.
Va fi un film despre viata, moarte si Adevar.
Va fi un film cu mult umor.
Imi doresc un film care sa placa in egala masura, batranului si copilului, prostului si inteleptului, profanului si initiatului.Este, dupa parerea mea, suprema desfatare a creatotului de arta in raportul lui unilateral cu receptorul."
Horatiu Malaele

Provoc asadar pe cinefili si nu numai, pe cei care doresc sa vada o parodie reusita, o comedie prea fina, sa faca cunostinta cu Gogonica.
"Nunta muta" e un film "clasic"(folosesc termenul cu sensul sau cel mai larg, neperisabil in fata timpului), un film care iti provoaca acelasi sentiment pe care il resimti atunci cand vezi o piesa de teatru foarte buna: sentimentul de a o revedea ori de cate ori ai o ocazia stiind ca replicile sunt parca insesi coloane ale infinitului iar problema detaliului naste mereu si mereu un fior al noului, al neganditului.

Niciun comentariu: