luni, 19 octombrie 2009

ROMANIA "bunului simt"






















Campania avant la lettre se disputa printre altele pe ideeea de slogan. Sursele mediatice spun ca liderul PNL, Crin Antonescu, a lansat primul “Romania bunului simt”, slogan care ar fi fost plagiat de catre Traian Basescu.
Intrand pe patura marketingului electoral, mai ales ca se tot apropie vremea, as remarca urmatoarele aspecte legate de tehnica si procedura, as spune:

- sloganul e simplu, e produsul realitatilor politice actuale cu care intra in “conflict’ (altfel spus capata individualitate si raspunde unor insuficiente politice, sociale, culturale, economice, etc)
- este usor de retinut si acopera o plaja larga a categoriilor sociale care s-ar putea regasi intr-o latura a “masurii”
- sloganul nu are insa individualitate ideologica; venind dinspre latura liberala, s-ar putea eventual spune ca apartine, ideologic vorbind, unui anumit tip de liberalism modern care intra in sfera sociala, “cu fata umana” (e mai mult un slogan de stanga decat de dreapta)
- e suficient de vag dar si de clar, in acelasi timp, incat toti sa se regaseasca in aceasta latura a Romaniei, toti cei care adera spre un asemenea concept, produs de marketing.

Dincolo insa de aceste aspecte strict generale, ar mai trebui punctate cateva aspecte care vin din sfera realitatilor autohtone si care produc aspecte deviante, deviante pe care un politician de talia lui Traian Basescu ar trebui sa le sesizeze:

- sloganul i se potriveste lui Crin Antonescu, ca si contracandidat al presedintelui in functie deoareca, am spus si mai sus, e produsul unor insuficiente ale realitatilor mandatului presidential
- exista apoi un anumit tip de identificare intre candidatul Crin Antonescu si slogan-ca si continut ideatic (identitate care dispare in cazul lui Basescu)
- exista o identificare intre aliura, tinuta politica a lui Crin Antonescu si slogan (altfel spus, facand o analiza de continut si chiar vizuala a iesirilor in public ale lui Antonescu as putea sa concluzionez ca sunt macar “de bun simt” fata de iesirile cu caracter jignitor la adresa minoritatilor, etniilor, justitiei, mass-mediei ale lui Basescu).

Concluzionand, ma indoiesc ca Basescu nu ar fi prins ideea ca sloganul e bun, nu exceptional,dar bun. De fapt, alta cred ca a fost tactica sa. “Preluarea” sloganului lui Crin Antonescu ar putea avea cateva explicatii in regim propriu:

- diminuarea impactului sloganului lansat inainte pentru a-l neutraliza cumva
- identificarea sloganului atat cu sine cat si cu candidatul PNL pentru a crea o posibila confuzie in masa electorala
- bineinteles, scandal pentru a decredibiliza adversarul prezidentiabil
- incercarea de anihilare a oricarui produs de marketing pe orice cale pentru a nu lasa pe ceilalti prezidentiabili sa creeze o identitate a produsului propriu electoral.

PS: Astept sa vad cu ce o sa-l atace de exemplu de Oprescu in acest spatiu al marketingului electoral.

2 comentarii:

Tudor Tudose spunea...

Sloganul lui Crin este anti-basescu. In felul acesta el spune: eu nu sint mincinos, nesimtit, afemeiat, alcoolic, dar sint civilizat. Adica incearca sa forteze o comparatie in care devine principalul adversar al lui Basescu, numai bun pentru a ajunge in turul 2.
Romanii au alte prioritati: venituri mici, preturi mari, somaj. Cit de mult bun-simt are presedintele este o chestiune doar pentru cei care urmaresc inca nedezgustati panarama politica.
Sincer nu cred ca in Romania de azi un slogan poate castiga alegerile.
Treaba serioasa e ce facem dupa alegeri. E bine si cu bun-simt, dar oamenii vor sa traiasca mai bine. Trebuie ceva concret, nu Sa traiti Bine!

D.T. spunea...

Insistenta mea pe expresiile pe care le-am folosit in text: gen produs de marketing electoral, etc voiau sa scoata in evidenta faptul ca un slogan nu castiga Romania (de asta am "apasat" pe formulari de genul). Nu voi minimiza insa nici rolul lor. In alta ordine de idei: nici mai mult dar nici mai putin. Aste, pe de o parte. Pe de alta parte: bunul simt in plan economic, social poate sa fie tradus in priritatile romanilor actuale. Maniera insa de a spune acest lucru e oarecum intelectualizata, din punctul meu de vedere. Dar probabil ca pe cei de la PNL nu ii intereseaza mai mult. Ca i se potriveste lui Crin Antonescu, am spus-o dar lui Basescu deloc, nici pe departe. Cred in continuare ca actiunea sa de "acaparare" a sloganului a fost premeditata pentru a nu-l lasa pe Crin sa capete individualitate si sa atraga atentia tot asupra sa. Acum daca Antonescu va ajunge sau nu in turul doi, iar e discutabil. Macar o sa vad in campania asta si altceva decat Basescu. Cred ca polarizarea atentiei spre alti candidati ii face defavoruri lui Basescu si o stie. In paranteza fie zis, cred de asta a iesit ieri cu declaratia ca nimeni nu ar trebui sa se mai uite la Antene pentru ca se denatureaza "adevarul sau, Romania sa". Intr-o democratie, ce presedinte (democratic) face apel la limitarea influtei mass-mediei? Niciunul.
Inchizand paranteza, conteaza ceea ce se face pana la alegeri, ce va vota electoratul acum si apoi conteaza daca vor fi capabili alesii sa creeze un guvern stabil, daca vor fi capabili sa joace jocul democratiei putere-opozitie in Parlament, daca vom avea un presedinte pe masura. Poate abia atunci , stabili politic, vom auzi si de ceva reforme si "de mai bine"