sâmbătă, 11 aprilie 2009

Candidatura lui Radu Duda: “Om trai si om vedea…”

Dupa indelungate cugetari m-am gandit sa scriu ceva pe blog. Nu ca mi-ar fi revenit umorul, dar am zis ca vreau sa vad cum apare ceva scris de mine in conditii de “neumor”.
M-am gandit, asadar sa reiau discutia cu pezidentialele. Asta deoarece apar figuri noi la prezidentiale. Radu Duda.
Am avut ocazia sa-l cunosc acum vreo trei ani. Din punctul meu de vedere, un intelectual desavarsit si chiar un diplomat respectabil.
Acum daca aceasta candidatura a sa este una apropriata pentru prezidentiale, am ceva dubii.
Mai intai, care mai este influenta reala a Casei Regale la noi? Nu stiu. Imi vin in minte imagini de la Sarbatori surprinzand vizitele “taranilor din jurul domeniului de la Savarsin” care aduceau daruri “boierilor”. Cu adevarat feudale asemenea cadre desi zona din care provin a apartinut domeniului coroanei si, din ceea imi mai istoriseau cei mai in varsta a merge in vizita “ la conac” era o adevarata onoare atunci cand capetele regale veneau in vizita. Mai mult, zonele care au apartinut domeniului coroanei romanesti au fost mai protejate, mai “ingrijite”, mai dezvoltate.
Pe de alta parte, ma intreb ce poate sa insemne aceasta candidatura. Proiectul revenirii la monarhie a mai fost adus in discutie la noi dupa anii ’90. Acum imi pare total de nerealizat un asemenea design institutional-statal.
Am auzit ca respectabilul Radu Duda are sustinerea strategului de campanie a lui Obama. Ce poate sa insemne o asemenea orientare? Greu de spus. Ca Radu Duda ar avea sustinerea unor Democrati americani? Dar nu demult am auzit ca si candidatura lui Mircea Geoana e girata tot de americani. Depinde acum daca “de aceeasi”.
De asemenea, finalitatea acestui demers conteaza. De unde ar putea sa rupa electorat candidatul Radu Duda? De la liberali? PNL a avut mereu “influente de discurs” cu regalitatea. Daca e asa, atunci e foarte posibil ca Basescu sa-si asigure spatele in fata lui Crin Antonescu. De la “pro-americani”? Daca ar fi asa, atunci “rezultanta problemei electorale” e Mircea Geoana. Candidatura lui Radu Duda “poate deveni de avertizare”.
Sa nu uitam pana una alta ca tendinta e dubla cel putin in randurile “baietilor cu ochi albastri”: “pro-americani” si “pro-europeni”.
“Om trai si om vedea…”

Niciun comentariu: