marți, 26 iunie 2012

Alte runde de teste nationale. "Ceea ce ma jeneaza..."


A venit un nou sfarsit de an, au venit alte runde de teste nationale. Desi am iesit demult din acest sistem, ca "intr-un fel de defect prfesional", urmaresc in fiecare an subiectele la limba romana (mai ales) de la testele date la finalul clasei a VIII - a si la Bacalaureat. 

 In paranteza fie spus (dar cu relevanta de rigoare), mi-a placut foarte mult romana, gramatica (morfologie, sintaxa), dar si literatura si "am mancat pe paine" teste si texte la prima vedere, mai ales in gandurile mele patimase din tinerete cand ma decisesem sa dau la Facultatea de Drept, unde era un test scris la admitere  la gramatica la vremea respectiva.

Oricum, de atunci am aflat distinctiile dintre gramatica "traditionala", a Academiei si "gramaticile" din centrele universitare, dintre parerile diferite de la Cluj care puteau "sa se bata cap in cap" cu cele de la Bucuresti sau de la Iasi si care erau extrem de importante de stiut pentru ca puteai "sa cazi un asemenea examen de admitere cu brio" daca tu nu stiai nuantele si sablonul de corectare avea marca Bucuresti, de exemplu, pe cand tu, neinitatul de tine, citisei doar "Ceaslovul" Mioarei Avram, de exemplu.

Lucrurile erau fascinante ca si problemele de matematica (pentru pasionatii de pe linia reala), iar a realiza analiza sintactica dintr-un text de Caragiale sau dintr-o piesa care apartinea genului dramatic putea deveni o adevarata provocare a mintii. Oricum "simpaticele teste" de la admitere de la Drept nu se sinchiseau sa nu faca uz din plin de ele.

Trecand peste aceasta lunga introducere, ajungem la chestiunea aflata pe tapet la zi. Si anul acesta, ca si in alti ani, si aceste teste nationale la limba romana aduc cu sine ambiguitati si duble interpretari. 

Exemplul:

"Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoirii."

Cu variantele de raspuns:
a. atributiva
b. subiectiva
c. predicativa

 Normal, spiritele s-au incins si in acest an intre doua variante discutabile "b" sau "c". Varianta Ministerului vine cu sustinerea subiectivei, dar si ultima poate sa apare in ecuatie.


Analiza e dupa cum urmeaza:


Ceea ce ma jeneaza/ este dificultatea rasfoirii./


Ceea ce ma jeneaza - este propozitia subordonata
este dificultatea rasfoirii - este propozitia prinicipala


Prin constrangerea subordonatei, de principiu pot sa apara doua posibilitati:

JENA este dificultatea rasfoirii. SI ATUNCI propozitia este SUBIECTIVA
Dificultatea rasfoirii este JENA / JENANTA. SI ATUNCI propozitia este PREDICATIVA.


Problema devine una de topica pana la urma urmei. La nivelul simtului comun si chiar si gramatical, iti pui intrebarea de ce sa schimbi topica in fraza? O lasi asa si atunci mergi pe subiectiva. 


Oricum, ideea este ca 60 de sutimi conteaza. Chiar coteaza si nu vad de ce trebuie sa ti le puna cineva sub semnul intrebarii in baza unei duble interpretari.

Oricum, dincolo de aceste considerente, cateva remarci generale se impun:

- Cred ca Ministerul ar trebui sa fie mai atent la subiectele de acest tip care au interpretari duble.
- Mi se par total stupide declaratiile elevilor care ies "si spun ca au facut tot" si se asteapta la note peste 9 (sau mai stiu eu cat), asta din cauza faptului ca astazi elevii nu mai stiu sa se autoevalueze.
- In sine, intregul subiect nu mi se pare dificil, dar nici total simplu (a fost provocator din punctul meu de vedere), oricum n-as putea spune inuman (depinde foarte mult de criteriile de evaluare mai ales la acele subiecte de creatie).
- Mi se par iar stupide declaratiile de tipul: "ma asteptam sa-mi cada fabula, basmul", sau mai stiu eu ce subiecte "de astea" care mi se par total "batucite" si care, la modul realist, sunt simple. "Ti-a cazut un roman?" Foarte bine. Pui mana pe carte si-l citesti. Dar intram aici, se pare, in acelasi deficit "al foilor multe" si neatractive.

In fine, una peste alta, pentru un elev total pasionat de un asemenea domeniu, subiectul a fost frumos, provocator, iti punea un pic mintea la contributie si putea fi rezolvat cu succes. Aceleasi reactii la cald cu aceiasi dezorientati din fiecare an ma cam "scarbesc", iar, la aflarea notelor, acelasi val  de contestatari majoritar fara fundament mai ca-mi face greata.

Tot respectul pentru cei care stiu. Problema e ca marea lor majoritate sunt in celalalt colt al ringului!

Niciun comentariu: