vineri, 18 martie 2011

Blogosfera si stereotipurile de gen



Mult timp stereotipurile de gen m-au fascniat, apoi m-au amuzat pana cand am ajuns la un fel de ironizare a lor si chiar o negare proprie a lor. Le-am considerat si le consider in continuare un minus de deschidere a gandirii, le asociez cu un anumit tip de traditionalism sau conservatorism (in sensul larg al termenului). Daca esti barbat trebuie sa fii iubitor patimas de fotbal, daca esti femeie trebuie neaparat sa-ti placa culoarea roz si tot asa, nemaiexistand parca alternative. Dar ce m-a facut sa abordez acest subiect, a fost articolul proaspat citit a autorilor Hugo Liu si Rada Mihalcea (cu mentiunea ca Rada Mihalcea este de origine romana, este profesor la University of North Texas si in 2009 a fost premiata de Obama ca fiind cercetatorul anului in SUA) care pune in discutie aceast subiect.
Intr-un fel de dezamagire proprie, stereotipurile de gen exista si sunt extrem de pregnante, sunt un fel de eticheta sociala cu rol selectiv.
Iata rezultatele la care au ajuns cei doi cercetatori in urma unei analize de continut facuta pe 150 000 de bloguri in limba engleza, 75 000 cu autori de gen feminin si 75 000 cu autori de gen masculin.

1. TIMPUL
Este valorizat in mod diferit de barbati si de femei.
Femeile valorizeaza evenimentele care se desfasoara in prezent (de la "here and now" pana la "last weekend"), barbatii se focalizeaza pe evenimente ce au avut loc luna trecuta, anul trecut sau ce vor avea loc luna viitoare, anul viitor.

2. Mancarea

Femeile vorbesc mai mult pe blogurile lor despre mancare decat barbatii. Autorii au facut si un inventar al prefrintelor culinare in functie de gen: pentru femei-condimente, dulciuri, desert, placinta, salate-pentru barbati-peste, vin, paine, ingrediente, sosuri, cocktail, carne.

3. Culorile
Sunt valorizate diferit. Barbatii amintesc de argintiu, auriu, iar femeile de roz, violet. Barbatii tind sa gandeasca imaginile in culori primare, iar femeile in culori complexe, tertiare.

4. Marimile

Femeile tind sa gandeasca situatiile, ideile, obiectele intr-o maniera gradata prin raportare la marime spre deosebire de barbati. Barbatii apreciaza rar ceva in raport cu marimea, ci in raport cu greutatea si cu importanta lucrurilor, a obiectelor, a situatiilor. Femeile le apreciaza in termenii de greutate, de dimensiune.

5. Socializarea
Femeile folosesc mai mult persoana intai, singular decat barbatii ("I, me, myself, mine, my"). Barbatii folosesc mai mult persoana intai, plural, persoana a doua sau pronumele relativ de persoana a treia. Barbatii prefera un limbaj impersonal, iar femeile unul personal, ceea ce s-ar datora, in opinia autorilor, faptului ca multi dintre autorii masculini ai blogurilor se afla in functii publice.

6. Sentimentele
Barbatii tin cont de valori precum putere (power), importanta (powerful), comic (funny), iar femeile de nou (new), dragut (cute), sic (chic) sau frumos (beautiful). In post-urile lor, barbatii iau ca exemple comparabile sau de citare factorii obiectivi si rationali, in timp ce femeile factorii senzitivi si afectivi.

PS: Se pare ca aceste stereotipuri de gen sunt extrem de prezente in gandirea soft si hard a persoanelor si se manifesta inca din plin. Acum, cu siguranta ca studiul trebuie luat cu limitele de rigoare pentru ca in mediul online e foarte dificil sa realizezi un esantion reprezentativ, iar simpla paritate cantitativa de gen (75 000 vs. 75 000)poate sa fie sanctionata de alte criterii socio-demografice ale bloggerilor. Studiul este interesant si se pare ca deschide o alta linie de cercetare dincolo de granitele traditionale cu care suntem "atat de invatati". E interesant de vazut cat de bine pot fi eliminate erorile statistice intr-un asemenea mediu (numit atat de sugestiv de unii "adhocracy").

Oricum, toata stima pentru Rada Mihalcea.

Niciun comentariu: