sâmbătă, 26 martie 2011

Cu Adrian Severin s-a creat un precedent nelegiferat



Cand vorbim despre ideea de sistem de drept avem in vedere doua traditii: dreptul anglo-saxon si cel romano-german. Primul e reprezentat de sistemul juridic al SUA, care porneste de la exemplu si ajunge la teorie, care foloseste legea precedentului sau sistemul de jurati. Cel de-al doilea, e cel de traditie continentala, mai rigid, care intai legifereaza si apoi aplica asupra cazurilor particulare. Astfel e sistemul de drept romanesc si nu numai. Cand vorbim despre Uniunea Europeana, incadrarea sistemului de drept este de-a dreptul imposibila. Dreptul european preia atat elemente de drept continental, romano-german (prin sustinutul proces de legiferare dar nu numai), dar si elemente de drept anglo-saxon (precum utilizare principiului precedentului la Curtea Europeana, la Tribunalul de Prima Instanta si nu numai).
Situatia in care a fost pus Adrian Severin creeaza un precedent atunci cand este adusa in discutie ideea de competenta legitima si de jurisdictie.
De ce acest lucru? Pentru ca Adrian Severin este europarlamentar si a savarsit un act care intra sub incidenta sistemului de drept belgian. In acelasi timp, in tara, ANAF s-a autosesizat pentru presupusul act de coruptie care nu s-a desfasurat nici pe teritoriul Romaniei, nici in calitatea de persoana care detine o demnitate publica in tara. Cu toate acestea, alegerile europarlamentare sunt rezultatul unui demers electiv intern. Mandatul lui Adrian Severin s-a castigat in tara. Apoi, faptul ca Adrian Severin a savarsit acel act pe teritoiul Belgiei ar putea insemna ca omologul institutional al ANAF-ului din Belgia ar trebui sa se autosesizeze. Dar Adrian Severin nu are cetatenie belgiana, ci romana si europeana. Apare un conflict de drept intre institutiile cel putin a doua state (deci de nivel national) si cele europene. Apoi mai avem principiul de drept al primeitatii dreptului comunitar in fata celor nationale. Ce e drept, Parlamentul european se poate autosesiza (si a facut-o) dar, in rest, competentele sale nu sunt de drept. Eventual sanctiunea poate fi, la o prima mana, una politica si, mai mult, cu rol mai mult moral-simbolic decat punitiv deoarece mandatul european este unul legitimat prin alegeri. Mai mult decat atat, la nivel european nu sunt legiferate in acest moment cazurile de incompatibilitate ale europarlamentarilor cu activitatile lor economice si demnitatea publica. Daca in declaratia de interese ai afirmat clar care sunt functiile managerial-executive, acest lucru e acceptat. Conduita morala de europarlamentar trebuie insa sa fie cea care primeaza.
Pana una alta, cazul este considerat unul extrem de grav, numit la nivelul UE, "cel mai grav caz de coruptie din ultimii 40 de ani". Si se pare ca lista nu s-a incheiat, saptamna acesta aparand noi nume.

Niciun comentariu: